Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2018 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2017 jaarrekening x € 1.000
2018
2019
2020
2021
2022
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
- € 561
- € 562
- € 571
- € 581
- € 590
- € 590
Meerjarenraming
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 1.918
- € 1.918
- € 1.949
- € 1.981
- € 2.014
- € 2.014
Ontwikkelingen
Projecten
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie naar van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.Fiscaal beleid
In 2019 zullen bilaterale gesprekken met alle deelnemende gemeenten plaatsvinden om tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Met ingang van 1 januari 2019 zal de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wegens fusie met de gemeente Haarlemmermeer uittreden uit de Gemeenschappelijke Regeling GBKZ (GR). De GR wordt hierop aangepast.Informatieplan
GBKZ heeft in aansluiting op het Informatiebeleidsplan 2018-2020 van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, een informatieplan opgesteld met daarin een meer gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen voor de komende jaren van deze projecten zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging software (verplicht) en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.(Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2017(x € 1.000)
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 994
- € 994
- € 1.048
- € 993
- € 999
- € 1.006
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2017 is besloten het door GRIT uitgevoerde beheer van onze ICT systemen te outsourcen naar een externe partij. De Europese aanbesteding hiervoor is in 2018 gestart. Voor de werkzaamheden binnen GRIT betekent dit in 2019 een transitie van beheer naar het voeren van regie (management van vraag en aanbod). Naast het voeren van regie zal ook aandacht worden besteed aan contractmanagement, monitoring van SLA’s en technisch applicatiebeheer (gedeeltelijk).
De nieuwe regie organisatie komt onder leiding te staan van een ICT regisseur. Deze “regisseur” is als kwartiermaker betrokken bij het proces van aanbesteding, de transitiefase en de inrichting van het nieuwe GRIT.
Met de overwegingen die aan het besluit tot outsourcing ten grondslag hebben gelegen willen we bereiken dat:
- de bedrijfsvoering van onze gemeentelijke organisatie professioneel draaiende blijft, nu en in de toekomst en dat risico’s zo beperkt mogelijk zijn en blijven.
- aan de hele organisatie 24/7-service wordt verleend;
- een continue monitoring van onze gehele ICT infrastructuur plaatsvindt;
- de personele kwetsbaarheid wordt verminderd;
- specialistische kennis zowel met betrekking tot technisch beheer als technisch applicatiebeheer is geborgd.
De verwachting is dat de transitiefase naar een externe partij in 2019 zal leiden tot incidentele (frictie) kosten. Omdat de outsourcing van ICT diensten Europees wordt aanbesteed, zal pas in het eerste kwartaal van 2019 duidelijk zijn wat de meerjarige financiële impact hiervan is.
In 2019 zal sprake zijn van een transitie van taken en kennis naar de externe partij. Ook de technische infrastructuur zullen we outsourcen. Daarom komen de in de GRIT begroting geplande investeringen voor vervanging van de infrastructuur te vervallen.
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 4.486 miljoen
€ 4.953 miljoen
€ 149.514 miljoen
€ 135.072 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
€ 369 miljoen
€ 393 miljoen
€ 1,64
€ 2,53
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2018 dient BNG Bank N.V. haar balans en resultatenrekening te rapporteren conform de nieuwe standaard voor financiële instrumenten (IFRS 9). Op basis van de huidige inzichten zal de overgang naar de beginbalans conform de nieuwe standaard leiden tot een daling van het eigen vermogen van ongeveer EUR 270 miljoen. Het renteresultaat zal in 2018 naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van EUR 390 tot EUR 440 miljoen. Een betrouwbare verwachting van de ongerealiseerde resultaten binnen het resultaat financiële transacties is niet te geven als gevolg van de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
*
€ 2,869 miljoen
*
€ 2.787 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
*
127 miljoen
*
*
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€
€
€ 200.000
€ 200.000
€200.000
€ 200.000
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Eneco was nog één bedrijf met Stedin
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Eneco is dus vanaf die datum alleen nog maar het productiebedrijf voor energie.
Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, en wint hierover de wensen en bedenkingen van de raad in. Verwacht wordt dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 definitieve verkoop aan de orde is. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen.
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2018 neemt Bloemendaal 6,63% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€386.264
€262.516
€ 388.127
€252.544
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
- € 32.514
-53.748
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
-€ 143.282
-€ 144.485
-€194.167
-€179.221
-€182.304
-€143.282
Ontwikkelingen
Wat betreft de begroting 2019 is het beoogd effect om de organisatie van st. Rijk kwalitatief en kwantitatief te versterken. Aanleiding hiervoor is dat de organisatie de afgelopen jaren is achtergebleven bij de toenemende vraag van deelnemende gemeenten naar kennis en capaciteit. Gemeenten worden steeds meer ‘regiegemeenten’. Ook beleidsmedewerkers bij gemeenten worden meer regieambtenaren en het komt vaak voor dat hun inhoudelijke kennis minder wordt omdat de afstand tot de uitvoering groter wordt. Bij aanbestedingen wordt daarom, naast inkoopkennis, ook voor inhoudelijke kennis vaker een beroep op st. Rijk gedaan. Hiervoor is een hogere bijdrage van gemeenten nodig. Vanaf 2022 willen we vier i.p.v. vijf dagen inkopen bij st. Rijk om de kosten terug te brengen.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het
faciliteren van de energiemarkt.Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
*
€ 2.583 milj.
*
€ 3.968 milj.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
*
€ 424 milj.
*
€ 92.982
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 92.982
€ 100.000
€ 100.000
€ 100.000
€ 100.000
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Stedin was nog één bedrijf met Eneco
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.