verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (GR VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten:
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort. Per 1 -1-2019 is de gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude gefuseerd met de gemeente Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Conform de GR is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden twee maal per jaar ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Risico's
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeldJaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 4,725 miljoen
€ 2,478 miljoen
€ 35,088 miljoen
€ 35,726 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
€ 614.849
€ 442.071
Bijdrage vs. begroting
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming x € 1.000) (61010110.443300 + 67010110.443300)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 1.627
- € 1.627
- € 1.741
- € 1.741
- € 1.741
- € 1.741
Ontwikkelingen
De inzet van de VRK blijft hard nodig in een omgeving die niet altijd zo veilig en gezond is als we voor onze burgers, ondernemers en bezoekers zouden willen. Meer mensen die verminderd zelfredzaam zijn, wonen zelfstandig. De bebou-wing, bewoning en verkeersbewegingen nemen toe. Antibioticaresistentie maakt dat het gevaar van epidemieën groeit. Klimaatwijziging verhoogt het gevaar voor de gezondheid, (natuur)branden en van overstromingen. Ook terrorisme en cybercriminaliteit en -terrorisme vormen steeds meer een reële dreiging. VRK bereidt zich voor op de (nieuwe) Omgevingswet in samenwerking met de gemeenten. Gezondheid en veiligheid horen bij de belangen. De VRK wil als toegewijde organisatie dienstbaar zijn aan de gemeenten. De VRK heeft samenwerking voorop staan en investeert veel in goede contacten met de vele partners. Honderd procent veiligheid en gezondheid kan niemand creëren. Ingrijpen waar het kan en klaar staan waar het nodig is, daar staat de VRK voor, iedere dag weer.
verbonden partijen
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor beschut werkenDeelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort. Haarlemmerliede en Spaarnwoude treedt uit per 1 januari 2019.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk worden ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt ter kennisneming voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 6.376.454
€ 6.589.242
€ 6.663.634
€ 4.900.272
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
€ 156.563
€ 212.788
nihil
nihil
Bijdrage bestuurskosten
2018
Meerjarenraming (66040110.438206)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 8.000
- € 8.000
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
De Wet sociale werkvoorziening (WSW) is erop gericht mensen met een arbeidsbeperking (begeleid) te laten werken in een passende arbeidsomgeving. Met de komst van de Participatiewet is de instroom in de sociale werkvoorziening afgesloten, waardoor de formatie krimpt. Ook het Rijksbudget per SW-medewerker neemt tot 2020 geleidelijk af. Om de sociale werkvoorziening gezond te houden is daarom in 2015 het Strategisch Verbeterplan Paswerk 2015-2018 vastgesteld. In dit plan zijn maatregelen afgesproken om de kosten te verlagen en het verdienvermogen te optimaliseren. In vervolg op dit plan is het rapport ‘Toekomst sociale Werkvoorziening’ vastgesteld, waarin onder meer gekeken is naar de huisvesting van Paswerk. Daarnaast vindt een onderzoek plaats naar een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’, waar Paswerk onderdeel van zou worden.
verbonden partijen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2018 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2017 jaarrekening x € 1.000
2018
2019
2020
2021
2022
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
- € 561
- € 562
- € 571
- € 581
- € 590
- € 590
Meerjarenraming
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 1.918
- € 1.918
- € 1.949
- € 1.981
- € 2.014
- € 2.014
Ontwikkelingen
Projecten
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie naar van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.Fiscaal beleid
In 2019 zullen bilaterale gesprekken met alle deelnemende gemeenten plaatsvinden om tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Met ingang van 1 januari 2019 zal de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wegens fusie met de gemeente Haarlemmermeer uittreden uit de Gemeenschappelijke Regeling GBKZ (GR). De GR wordt hierop aangepast.Informatieplan
GBKZ heeft in aansluiting op het Informatiebeleidsplan 2018-2020 van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, een informatieplan opgesteld met daarin een meer gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen voor de komende jaren van deze projecten zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging software (verplicht) en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.verbonden partijen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede. Per 1-1-2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude gefuseerd met de gemeente Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 5.958
- € 5.394
- € 5.726
- € 5.726
- € 5.739
- € 5.739
€ 2.963
€ 3.825
€ 3.741
€ 3.713
€ 3.725
€ 3.725
- € 2.995
- € 2.995
- € 3.198
- € 3.211
- € 3.230
- € 3.235
Ontwikkelingen
De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering.
Ook de afbouw van de SW-sector heeft invloed op mensen met een beperking. Slechts weinig personen hebben nog recht op een beschut werken plek (de nieuwe WSW). Alle mensen met een arbeidsbeperking worden vanaf 2015 naar regulier werk begeleid via het regionale Werkbedrijf (een samenwerkingsverband van werkgevers, werknemers, bedrijfsleven, SW-bedrijven, UWV en gemeenten, in 35 arbeidsmarktregio’s). Gemeenten hebben de leiding over het Werkbedrijf.
De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten.
Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ.
Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast.
verbonden partijen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 693.264
€ 316.682
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
nihil
nihil
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018
Meerjarenraming (64030130.443300)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 79.481
- € 79.481
- € 80.753
- € 82.045
- € 83.358
- € 83.358
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2019 e.v.
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 9 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal jongeren, zoals in de GR CARel is afgesproken.
De stijging in perceel 1 wordt veroorzaakt door indexering (2,4% voor personele kosten en1,4% voor materieel budget) en kostenstijging, maar ook door het toepassen van een nieuwe verdeelsleutel, vanaf 1 januari 2018 is het inwoneraantal van de deelnemende gemeenten de basis voor het bepalen van de gemeentelijke bijdrage.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De gemeente Haarlem hanteert een percentage van 20% aan overheadkosten. De middelen kwalificatieplicht vallen direct aan Haarlem toe en worden in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten.Ook in perceel 2 zorgt dezelfde indexering en kostenstijgingen als in perceel 1 voor een hogere gemeentelijke bijdrage. Daarnaast wordt in 2019 niet langer de reserve Kwalificatieplicht aangesproken. Tot 2018 gebeurde dit wel, nu kan dat niet meer omdat daarmee de reserve te klein zal worden. Hierdoor is er totaal 73.000 euro minder inkomsten uit de middelen kwalificatieplicht, dit verschil wordt door de deelnemende gemeenten opgebracht.
Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering jeugd. Aan de taakuitvoering RMC wordt geen gemeentelijke middelen toegevoegd.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet. Ook voor 2019 blijven de rijksbudgetten in stand, in december 2018 worden deze bedragen bekend gemaakt, naar verwachting wijken deze niet veel af van de bijdragen voor 2018. Ook in 2019 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en ook op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude zal per 1 januari 2019 uit de GR schoolverzuim en VSV treden, doordat zij tot de gemeente Haarlemmermeer gaat behoren. Met deze gemeente is een afkoop van de frictiekosten overeengekomen, met als uitgangspunt dat de resterende deelnemende gemeenten voor 5 jaar geen financieel nadeel door deze uittreding zullen ondervinden.
verbonden partijen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is.
Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768
Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 3,431 miljoen
€ 3,961 miljoen
nihil
nihil
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
€ 889.000
€ 530.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (62010210.443300)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 120
- € 120
- € 140
- € 161
- € 161
- € 161
Ontwikkelingen
Enkele projecten ten laste van het fonds betreffen o.a.:
- een regionaal fietsnetwerk en uitbreiden stationsstallingen;
- onderzoek verbeteren regionale bewegwijzering
- bijdrage aan programma Dynamisch Verkeersmanagement
Voor 2019 heeft de stuurgroep uitgaven van € 2.459.380 begroot, verdeeld over:
€ 1.123.380 fiets
€ 80.000 openbaar vervoer
€ 231.000 verkeersmanagement
€ 850.000 infrastructuur
€ 175.000 diversen; inhuur programmamanager lobbyist en werkdeel begrotingverbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2017(x € 1.000)
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 994
- € 994
- € 1.048
- € 993
- € 999
- € 1.006
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2017 is besloten het door GRIT uitgevoerde beheer van onze ICT systemen te outsourcen naar een externe partij. De Europese aanbesteding hiervoor is in 2018 gestart. Voor de werkzaamheden binnen GRIT betekent dit in 2019 een transitie van beheer naar het voeren van regie (management van vraag en aanbod). Naast het voeren van regie zal ook aandacht worden besteed aan contractmanagement, monitoring van SLA’s en technisch applicatiebeheer (gedeeltelijk).
De nieuwe regie organisatie komt onder leiding te staan van een ICT regisseur. Deze “regisseur” is als kwartiermaker betrokken bij het proces van aanbesteding, de transitiefase en de inrichting van het nieuwe GRIT.
Met de overwegingen die aan het besluit tot outsourcing ten grondslag hebben gelegen willen we bereiken dat:
- de bedrijfsvoering van onze gemeentelijke organisatie professioneel draaiende blijft, nu en in de toekomst en dat risico’s zo beperkt mogelijk zijn en blijven.
- aan de hele organisatie 24/7-service wordt verleend;
- een continue monitoring van onze gehele ICT infrastructuur plaatsvindt;
- de personele kwetsbaarheid wordt verminderd;
- specialistische kennis zowel met betrekking tot technisch beheer als technisch applicatiebeheer is geborgd.
De verwachting is dat de transitiefase naar een externe partij in 2019 zal leiden tot incidentele (frictie) kosten. Omdat de outsourcing van ICT diensten Europees wordt aanbesteed, zal pas in het eerste kwartaal van 2019 duidelijk zijn wat de meerjarige financiële impact hiervan is.
In 2019 zal sprake zijn van een transitie van taken en kennis naar de externe partij. Ook de technische infrastructuur zullen we outsourcen. Daarom komen de in de GRIT begroting geplande investeringen voor vervanging van de infrastructuur te vervallen.
verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket €87.751,-. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft tot 1 januari 2020 jaarlijks een omvang van 3.930 uur. Voor 2019 komt dit neer op een bijdrage van
€ 309.291. Tevens is een detachering van een juridisch medewerker overeengekomen, waarvan de bijdrage neerkomt op € 43.550.Risico's
Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2016
€ 773.661
€ 558.225
€ 12,613 miljoen
€ 12,613 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
€ 143.788
€ 13.416
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (67040110.443300)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 331
- € 331
- € 334
- € 340
-346
- € 346
Ontwikkelingen
Per 1 mei 2017 is het college van gemeente Bloemendaal toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond voor het zogenoemde basistakenpakket. Dit betreft de complexe milieutaken bij bedrijven, asbest en grondstromen. Met de uitvoering van het basistakenpakket is 1.115 uur gemoeid. Voor 2019 komt dit neer op een bijdrage van €87.751 voor het basistakenpakket. Met toetreding heeft gemeente Bloemendaal ook een zetel gekregen in het algemeen bestuur van Omgevingsdienst IJmond. Toetreding maakt ook dat vanaf nu de raad van gemeente Bloemendaal gevraagd wordt haar zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting voor zover het de bijdrage inzake het basistakenpakket betreft.
verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 4.486 miljoen
€ 4.953 miljoen
€ 149.514 miljoen
€ 135.072 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
€ 369 miljoen
€ 393 miljoen
€ 1,64
€ 2,53
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
€ 30.000
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2018 dient BNG Bank N.V. haar balans en resultatenrekening te rapporteren conform de nieuwe standaard voor financiële instrumenten (IFRS 9). Op basis van de huidige inzichten zal de overgang naar de beginbalans conform de nieuwe standaard leiden tot een daling van het eigen vermogen van ongeveer EUR 270 miljoen. Het renteresultaat zal in 2018 naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van EUR 390 tot EUR 440 miljoen. Een betrouwbare verwachting van de ongerealiseerde resultaten binnen het resultaat financiële transacties is niet te geven als gevolg van de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.
verbonden partijen
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
*
€ 2,869 miljoen
*
€ 2.787 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
*
127 miljoen
*
*
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€
€
€ 200.000
€ 200.000
€200.000
€ 200.000
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Eneco was nog één bedrijf met Stedin
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Eneco is dus vanaf die datum alleen nog maar het productiebedrijf voor energie.
Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, en wint hierover de wensen en bedenkingen van de raad in. Verwacht wordt dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 definitieve verkoop aan de orde is. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen.
verbonden partijen
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het
faciliteren van de energiemarkt.Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
*
€ 2.583 milj.
*
€ 3.968 milj.
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
*
€ 424 milj.
*
€ 92.982
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 92.982
€ 100.000
€ 100.000
€ 100.000
€ 100.000
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Stedin was nog één bedrijf met Eneco
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.
verbonden partijen
De Meerlanden Holding N.V.
Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen, meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.
Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 26.140 miljoen
€ 27.049 miljoen
€ 29.521 miljoen
€ 28.603 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
€ 2,694 miljoen
€ 2.525
€ 8,81
€ 8,26
Ontvangen dividend vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 43.000
€ 39.813
€ 43.000
€ 43.000
€ 43.000
€ 43.000
Ontwikkelingen
In 2016 is het Strategiedocument Meerlanden 2016 – 2020 vastgesteld. Vanaf 2017 is de dienstverleningsovereenkomst met Meerlanden, na een evaluatie, verlengd met 5 jaar.
verbonden partijen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2018 neemt Bloemendaal 6,63% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€386.264
€262.516
€ 388.127
€252.544
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
- € 32.514
-53.748
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
-€ 143.282
-€ 144.485
-€194.167
-€179.221
-€182.304
-€143.282
Ontwikkelingen
Wat betreft de begroting 2019 is het beoogd effect om de organisatie van st. Rijk kwalitatief en kwantitatief te versterken. Aanleiding hiervoor is dat de organisatie de afgelopen jaren is achtergebleven bij de toenemende vraag van deelnemende gemeenten naar kennis en capaciteit. Gemeenten worden steeds meer ‘regiegemeenten’. Ook beleidsmedewerkers bij gemeenten worden meer regieambtenaren en het komt vaak voor dat hun inhoudelijke kennis minder wordt omdat de afstand tot de uitvoering groter wordt. Bij aanbestedingen wordt daarom, naast inkoopkennis, ook voor inhoudelijke kennis vaker een beroep op st. Rijk gedaan. Hiervoor is een hogere bijdrage van gemeenten nodig. Vanaf 2022 willen we vier i.p.v. vijf dagen inkopen bij st. Rijk om de kosten terug te brengen.
verbonden partijen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 1.905.412
€ 2.047.663
€ 1.855.067
€ 1.962.374
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
- € 177.051
€ 142.251
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’.
In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
In de motie geeft de raad aan het college opdracht:- Er voor zorg te dragen dat de raad van toezicht bij vrijkomende plaatsen zodanig wordt ingevuld dat als eerste het financieel toezicht wordt versterkt
- Bij een nieuwe aanstelling van het college van bestuur en bij de raad van toezicht op aan te dringen dat voldoende competenties op financieel gebied worden geborgd.
verbonden partijen
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
Partijen binnen de MRA hebben in 2017een convenant afgesloten voor versterkte samenwerking, waardoor het mogelijk is om gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. De MRA moet continu economisch kunnen vernieuwen. Dat is nodig om het welvaarts- en welzijnsniveau van de mensen die hier wonen en werken te kunnen waarborgen. Dit betekent voldoende nieuwe woningen, ruimte om te kunnen ondernemen, experimenteren met nieuwe economische sectoren, innoveren, verbeteren van de leefkwaliteit, versnellen van de transitie naar een schonere economie, verbeteren van de regionale bereikbaarheid en klimaatbestendigheid. Bovenal moet de MRA snel kunnen inspelen op veranderingen.
Deelnemende gemeenten
Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort
Bestuurlijk belang
In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet sinds 2017 jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Sinds 2017 wordt een basisbijdrage voor gemeenten gevraagd van € 1,50 per inwoner per gemeente. Dat is voor Bloemendaal een bijdrage van € 33.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De bijdrage voor 2019 is ongewijzigd. De bijdragen voor de komende jaren is nog niet bekend.
De versterkte samenwerking is in 2017 gestart. Er is daarom geen financiële resultaat en jaarverslag van 2016 beschikbaar.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
-
-
-
-
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
-
-
-
-
Bijdrage vs. begroting
2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 33
- € 33
- € 33
- € 33
- € 33
- € 33
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt dan ook de basis voor het werkplan en de begroting van de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering Woningbouw, Amsterdam Beach, Taskforce OV Knooppunten Kennemerlijn, Actieprogramma Metropolitane Landschap (Ontwikkelperspectief Binnenduinrand), circulair maken regionale grondstoffenketens.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol.