Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor beschut werkenDeelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort. Haarlemmerliede en Spaarnwoude treedt uit per 1 januari 2019.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk worden ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt ter kennisneming voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
€ 6.376.454
€ 6.589.242
€ 6.663.634
€ 4.900.272
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
€ 156.563
€ 212.788
nihil
nihil
Bijdrage bestuurskosten
2018
Meerjarenraming (66040110.438206)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 8.000
- € 8.000
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
De Wet sociale werkvoorziening (WSW) is erop gericht mensen met een arbeidsbeperking (begeleid) te laten werken in een passende arbeidsomgeving. Met de komst van de Participatiewet is de instroom in de sociale werkvoorziening afgesloten, waardoor de formatie krimpt. Ook het Rijksbudget per SW-medewerker neemt tot 2020 geleidelijk af. Om de sociale werkvoorziening gezond te houden is daarom in 2015 het Strategisch Verbeterplan Paswerk 2015-2018 vastgesteld. In dit plan zijn maatregelen afgesproken om de kosten te verlagen en het verdienvermogen te optimaliseren. In vervolg op dit plan is het rapport ‘Toekomst sociale Werkvoorziening’ vastgesteld, waarin onder meer gekeken is naar de huisvesting van Paswerk. Daarnaast vindt een onderzoek plaats naar een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’, waar Paswerk onderdeel van zou worden.
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede. Per 1-1-2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude gefuseerd met de gemeente Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2018 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 5.958
- € 5.394
- € 5.726
- € 5.726
- € 5.739
- € 5.739
€ 2.963
€ 3.825
€ 3.741
€ 3.713
€ 3.725
€ 3.725
- € 2.995
- € 2.995
- € 3.198
- € 3.211
- € 3.230
- € 3.235
Ontwikkelingen
De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering.
Ook de afbouw van de SW-sector heeft invloed op mensen met een beperking. Slechts weinig personen hebben nog recht op een beschut werken plek (de nieuwe WSW). Alle mensen met een arbeidsbeperking worden vanaf 2015 naar regulier werk begeleid via het regionale Werkbedrijf (een samenwerkingsverband van werkgevers, werknemers, bedrijfsleven, SW-bedrijven, UWV en gemeenten, in 35 arbeidsmarktregio’s). Gemeenten hebben de leiding over het Werkbedrijf.
De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten.
Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ.
Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast.